Artykuły partnerów

Czy cynamon jest trujący?

Niektóre odmiany cynamonu zawierają podwyższony poziom szkodliwej kumaryny i z tego powodu powinniśmy zachować ostrożność w jego spożywaniu. Zbyt duże spożycie tego związku chemicznego może być przyczyną chorób wątroby.

Długa lista zalet cynamonu

Pierwsze wzmianki o tej przyprawie pochodzą z chińskich ksiąg zielarskich sprzed 2700 lat i dlatego cynamon uznawany jest za jedną z najstarszych przypraw świata. Naukowe opracowania dotyczące właściwości zdrowotnych cynamonu datowane są na 1671 rok, kiedy Dufour de la Crespeliere wykazał jego korzystne działanie na nerki, oczy i żołądek (7).

Współczesna nauka potwierdza odkrycia chińskich zielarzy i zaleca stosowanie cynamonu między innymi:

  • w profilaktyce antynowotworowej jako substancję antyoksydacyjną (1),
  • w zapobieganiu i zwalczaniu wysokiego poziomu cholesterolu (2),
  • w cukrzycy (2),
  • jako substancję nieznacznie obniżającą krzepliwość krwi (2),
  • jako środek o działaniu antybakteryjnym (3),
  • jako środek regulujący trawienie i wydalanie (4),
  • jako środek do zwalczania grzybów patogennych i bakterii (5).

Cynamon używany jest także w różnego rodzaju dietach, w szczególności w tych odchudzających i przywracających prawidłowe działanie układu pokarmowego.

Cynamon cynamonowi nierówny

Badanie naukowe przeprowadzone pod kierownictwem Ikhlasa Khana opublikowane w „Journal of Agricultural and Food Chemistry” (6) rozbudziło wątpliwość, co do korzystnego działania cynamonu. Autorzy zalecają zachować ostrożność w stosowaniu tej przyprawy, a dokładniej rzecz ujmując – w stosowaniu jednego z gatunków, zawierającego zbyt wysoki poziom kumaryn.

Badania saudyjskich i amerykańskich naukowców ostrzegają przed stosowaniem Cynamonowca chińskiego (Cinnamomum cassia) ze względu na wysoką zawartość kumaryny (6). Niestety, ten właśnie gatunek najłatwiej kupić w Polsce. Jest także stosowany w cukiernictwie, przemyśle spożywczym oraz chemicznym.

Zawartość kumaryny w „prawdziwym”, cejlońskim cynamonie (Cinnamomum verum) nie budzi zastrzeżeń. Naukowcy nie podważają wcześniejszych badań wykazujących zdrowotne działanie przyprawy. Rozwiązaniem tego problemu może być nauczenie się odróżniania gatunków cynamonu i unikanie spożywania tych, w których stwierdzono zawyżoną zawartość kumaryn.

Kumaryna

Kumaryna jest związkiem chemicznym o charakterystycznym zapachu siana, występującym naturalnie w ponad 80 gatunkach roślin. Jej obecność w niewielkim stężeniu stwierdzono między innymi w cytrusach, borówce amerykańskie, malinie nordyckiej, pomidorach, brokułach, papryce, sałacie, cykorii, roślinach strączkowych, mięcie pieprzowej, zielonej herbacie oraz lubczyku.

Spożycie zbyt dużej ilości kumaryny może prowadzić do zaburzeń pracy wątroby, a w skrajnych przypadkach do wystąpienia jej marskości. Należy więc, w granicach zdrowego rozsądku oczywiście, unikać cynamonowca chińskiego (Cinnamomum cassia), jak również produktów z jego zawartością.

(1) Marta Malinowska, Katarzyna Bielawska, Metabolizm i właściwości antyoksydacyjne kumaryn, Zakład Chemii Nieorganicznej i Analitycznej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku http://www.ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2013/3/BR 3-2013 s. 393-403.pdf
(2) Agnieszka B. Wnuk-Lipińska, Najlepsze naturalne metody obniżenia cholesterolu i „odmłodzenia” twojego serca http://kardiologsiedlce.pl/download/Najlepsze_naturalne_metody_obnizenia_cholesterolu.pdf
(3) Sylwia Katarzyna Król, Krystyna Skalicka-Woźniak, Martyna Kandefer-Szerszeń, Andrzej Stepulak, Aktywność biologiczna i farmakologiczna olejków eterycznych w leczeniu i profilaktyce chorób infekcyjnych, Postepy Hig Med Dosw (online), 2013; 67: 1000-1007 e-ISSN 1732-2693 www.phmd.pl/fulltxt.php?ICID=1067687
(4) Mirosław Jarosz, Jan Dzieniszewski, Leczenie Żywieniowe, http://www.wydawnictwopzwl.pl/download/fragmenty_tekstu/208010120.pdf
(5) Przyprawy – wymagania i nadzór, Państwowa Inspekcja Sanitarna Łomża 2012, http://piw.lomza.pl/pobierz/20120309/przyprawy.pdf
(6) Yan-Hong Wang, Bharathi Avula, N. P. Dhammika Nanayakkara, Jianping Zhao, Ikhlas A. Khan, Cassia Cinnamon as a Source of Coumarin in Cinnamon-Flavored Food and Food Supplements in the United States, https://cinnamonvogue.com/DOWNLOADS/Cinnamon_and_coumarin.pdf=  (7) Cynamon – wzmacnia żołądek, http://www.poradnia.pl/ciekawostki/772

źródło zdjęcia: dostarczone przez autora artykułu