Artykuły partnerów

Czego nie wiesz o kreatynie?

Kreatyna stanowi bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów suplementacji kulturystycznej, i to zarówno w okresie budowania masy mięśniowej, jak i w fazie redukcji. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że ta niezwykle pożyteczna substancja występuje w wielu formach chemicznych, które znacząco różnią się od siebie pod względem swojego działania.

Kreatyna: krótki opis różnych form chemicznych

Zasadniczo, kreatyna dzieli się na proste formy chemiczne tej substancji oraz formy złożone. Do form prostych zaliczają się oczywiście najbardziej tradycyjne postacie kreatyny, a więc monohydrat oraz jabłczan tej substancji.

Monohydrat kreatyny cechuje się zdecydowanie najsilniejszym działaniem anabolicznym spośród wszystkich istniejących obecnie form chemicznych kreatyny, uwzględniając zarówno formy proste, jak i zaawansowane formy chemiczne. Oprócz silnej odpowiedzi anabolicznej, monohdyrat zapewnia również znaczący wzrost siły oraz dynamiki. Podstawowym zastosowaniem monohdyratu kreatyny jest wsparcie procesów anabolicznych w trakcie budowy masy mięśniowej. W tej roli monohydrat sprawdza się znakomicie, nie tylko dzięki bardzo silnemu działaniu anabolicznemu, lecz również poprzez to, że zwiększając siłę oraz dynamikę umożliwia przeprowadzanie dłuższych i bardziej intensywnych sesji treningowych. Anaboliczne działanie monohydratu kreatyny wiąże się jednak ze zwiększoną retencją wody w komórkach mięśniowych. To właśnie z tego powodu stosowanie monohydratu nie jest zalecane w okresie redukcji.

Inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku drugiej z podstawowych form chemicznych, w jakich występuje kreatyna, a mianowicie jabłczanu. Oczywiście, jabłczan kreatyny również wykazuje działanie anaboliczne. Najczęściej jednak stosuje się kreatynę w postaci jabłczanu podczas fazy redukcji. W ten sposób, możemy ochronić przed katabolizmem już wypracowaną masę mięśniową. Podobnie jak monohydrat, również jabłczan kreatyny zapewnia wzrost siły oraz wytrzymałości mięśni, jednak w znacznie mniejszym stopniu.

Oprócz dwóch wymienionych form podstawowych kreatyny substancja ta występuje także w wielu rozmaitych formach zaawansowanych. Przeważnie są one dostępne na rynku w postaci stacków kreatynowych, czyli odżywek zawierających mieszankę wielu różnych form chemicznych kreatyny, zarówno zaawansowanych, jak i prostych.

Jak dobrać kreatynę do naszych potrzeb?

Podstawową zasadą, którą rządzi się suplemenacja kreatyną, jest sprawdzenie na sobie, jaka z form kreatyny najlepiej działa na nasz organizm. Warto zdawać sobie sprawę, że w przypadku całej suplementacji kulturystycznej zróżnicowanie osobnicze odgrywa ogromną rolę. Nie inaczej jest w przypadku suplementacji kreatyną. Dotyczy to zwłaszcza zaawansowanych form kreatyny: tutaj naprawdę często zdarza się, że forma chemiczna kreatyny niezbyt skuteczna w przypadku jednego ćwiczącego, przynosi bardzo dobre efekty w przypadku kogoś innego.

Oprócz tego, warto pamiętać również o kilku zastrzeżeniach dotyczących stosowaniu monohdyratu kreatyny. Jak już wspominano, nie zaleca się przyjmowania tej formy chemicznej kreatyny w fazie redukcji. Na monohydrat powinny również uważać osoby mające skłonności do tycia lub chcące na siłowni nie tylko wypracować mięśnie, ale także spalić nadliczbowe kilogoramy.

Dużo więcej ważnych informacji na temat kreatyny można znaleźć pod tym adresem: https://alenergy.eu/Kreatyna-co-to-jest-co-daje-i-jak-ja-brac-blog-pol-1537518819.html