Artykuły partnerów

Grypa – jak jej uniknąć?

Grypa czyha na nas przez cały rok, choć z pewnością sezon jesienno-zimowy najbardziej obfituje w zachorowania. Często mylona chociażby z przeziębieniem z uwagi na podobieństwo objawów, może mieć groźne konsekwencje dla zdrowia. Dlatego tym bardziej warto wiedzieć, co można zrobić, aby uniknąć tej nieprzyjemności.

Czym tak naprawdę jest grypa?

Grypa jest schorzeniem o charakterystycznej grupie objawów wiążących się z ostrym zakażeniem układu oddechowego. Wywołana jest przez wirusa grypy [1]. Pierwszy opis choroby powstał prawdopodobnie już w 400 roku p.n.e. i został stworzony przez Hipokratesa. Najczęściej grypie towarzyszą: gorączka, dreszcze, bóle mięśni, gardła i głowy oraz nieżyt nosa. W części przypadków mogą wystąpić nudności, wymioty i/lub łagodna biegunka. Nieleczona grypa może okazać się niebezpieczna zarówno dla zdrowia, jak i życia, dlatego w przypadku zachorowania koniecznie należy udać się do lekarza.

Jak się bronić przed grypą? Oto kilka prostych sposobów!

1 – odporność

Układ immunologiczny jest dobrze przystosowany do wykrywania wirusów grypy oraz walki z nimi. Pojedyncze komórki obumierają jednak bardzo szybko. Dlatego właśnie ważne jest, aby nadrzędnym celem w prewencji przeciwgrypowej było poprawienie poziomu odporności – przede wszystkim w okresie jesienno-zimowym.

2 – dieta

Świetną metodą na poprawę odporności i profilaktykę przed zachorowaniem na grypę jest odpowiednia dieta, obfita w witaminę C oraz witaminy z grupy B i D. Ważne jest, aby jadłospis był również bogaty w beta-karoten, cynk, żelazo i miedź. Szczególnie zaleca się spożywanie owoców i warzyw, ryb, chudego mięsa i pełnoziarnistego pieczywa. Warto także przyjmować probiotyki (kultury bakterii wspomagające działanie układu immunologicznego) w postaci np. jogurtów i kefirów.

3 – codzienna aktywność

Nie bez powodu w dzisiejszych czasach tak wiele uwagi poświęca się rekreacji – w myśl słów “w zdrowym ciele, zdrowy duch”. Aktywność fizyczna pozwala na dotlenienie organizmu oraz lepsze rozprowadzenie wszystkich substancji mineralnych po całym organizmie. Ruch pozwala także na redukcję stresu, który znacząco obniża odporność.

4 – wypoczynek

W celu zachowania równowagi, konieczny jest również czas na relaks. Najwięcej procesów regeneracyjnych człowieka zachodzi podczas snu, z tego też powodu tak istotne jest przesypianie nocy zapewniające jego odpowiednią ilość. Wtedy także przebiega wzmożona regeneracja komórek odpornościowych.

5 – hartowanie

Choć to zadanie dla nieco odważniejszych, trenowanie procesów termoregulacji organizmu (potocznie nazywane hartowaniem) jest świetnym sposobem na profilaktykę przez zachorowaniem na grypę. Jeśli jesteś przystosowana do dużych wahań temperatur, również Twoja odporność będzie działała wydajniej i w większym stopniu opierała się nie tylko wirusom grypy, ale i wielu innym.

[1] Zes. Red. Gajewski P., Interna Szczeklika – Podręcznik chorób wewnętrznych 2013, Medycyna Praktyczna, Kraków 2012, s. 2203-2204.

Zdjęcie dostarczone przez autora treści