Artykuły partnerów

Jak pomóc na ból brzucha?

 

Są bardzo niekomfortowe i męczące. Mogą wystąpić nagle i mieć gwałtowny przebieg, albo posiadać charakter przewlekły i nawracający. Co oznaczają te dolegliwości i jakie są sposoby na ból brzucha?

Najczęstsza przyczyna nieobecności w miejscu pracy w ostatnich latach jest związana z bólem brzucha – informują amerykańskie pisma o medycynie. Badania dowodzą, że niemal co druga osoba doświadcza od czasu do czasu bólu brzucha, a każda czwarta cierpi na różnego rodzaju kolki. Dolegliwości dotykają z reguły osoby po 30. roku życia – jedne ból opisują jako gwałtowny i ostry, inne jako tępy i długotrwały, wskazują również inne jego umiejscowienie. To oznacza różne źródła problemu.

Dlaczego boli brzuch?

Miejsce oraz charakter dolegliwości bólowych może wskazać ich prawdopodobną przyczynę. Piekący i ostry ucisk w dolnej części klatki piersiowej, tuż pod mostkiem, prawdopodobnie oznacza zgagę spowodowaną refluksem żołądkowym. Są to (a także uczucie ciężkości, senność i rozdrażnienie, wzdęcia, gazy, a często także biegunka) objawy niestrawności, której przyczynami są: szybkie spożywanie posiłków, jedzenie przetworzonej i pełnej konserwantów żywności, a także produktów bogatych w tłuszcze zwierzęce. Kolka w śródbrzuszu może być spowodowana skurczami mięśni żołądka albo jelita cienkiego, będąca następstwem stresu lub reakcją na pokarm. Przyczyną bóli kolkowych po prawej lub lewej stronie podbrzusza może być skurcz mięśni okrężnicy lub jelita grubego. Dolegliwościom towarzyszą wówczas wzdęcia, gazy i zaburzenia oddawania stolca. Bóle w podbrzuszu w wypadku kobiet mogą być także związane z cyklem: pojawiają się w trakcie miesiączki oraz owulacji i ustępują po paru dniach.

Sposoby na ból brzucha

Jeśli źródłem problemów jest niestrawność, warto przez cały dzień unikać pokarmów stałych. Należy wówczas spożywać posiłki składające się z lekkostrawnych zup i herbat ziołowych. Po paru dniach do jadłospisu można dołączyć lekkie produkty stałe: sucharki, ryż, jabłka, biszkopty. Powinny być natomiast z niego skreślone dania tłuste, alkohol i napoje gazowane. Dobrym sposobem na złagodzenie kolki jest nagrzewanie bolącego miejsca termoforem. Można go wykonać samodzielnie, wsypując do woreczka bawełnianego albo skarpetki surowego ryżu i wkładając na kilka minut do mikrofalówki. Kojący wpływ na żołądek ma też zwykła czarna herbata z odrobiną miodu i cytryny. Pomocne okażą się także napary z mięty, kopru włoskiego, melisy lub rumianku. Również cukierki i pastylki miętowe zlikwidują mdłości, zmniejszą uczucie pełnego żołądka i zgagę. Przy kolce jelitowej warto wziąć ciepła kąpiel i okrężnymi ruchami wykonać masaż brzucha. Ulgę przyniesie także spożywanie produktów bogatych w żywe i aktywne kultury bakterii, to między innymi: jogurt naturalny i kefir. Przywrócą one równowagę w mikroflorze jelit i wspomogą prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego. Toksyny z organizmu wypłucze zaś woda, dlatego przy dolegliwościach brzucha warto pić jej jak najwięcej – czysta niegazowana woda pomoże pozbyć się z organizmu złych bakterii i załagodzić ból. Gdy jednak bólu trzeba pozbyć się szybko, warto sięgnąć po lek rozkurczający, który zadziała precyzyjnie na skurczone mięśnie brzucha i zlikwiduje odczuwalny dyskomfort.

Ważna jest profilaktyka

Sposobów na ból brzucha (sprawdź więcej) jest sporo, jednak lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego warto na co dzień stosować się do zasad, które pomogą uchronić się przed dolegliwościami układu trawiennego. W celu zapobiegania napadom kolki i niestrawności należy przestrzegać zdrowej diety: unikać potraw ciężkostrawnych, tłustych, ostrych, wzdymających i smażonych. Warto więc wykreślić ze swojego menu – abo przynajmniej zminimalizować spożycie – takich produktów jak: słodycze, produkty z mąki pszennej, cebulę, kapustę, rośliny strączkowe, śliwki, napoje gazowane i alkohol. Zamiast gotowych mieszanek przypraw, które często zawierają konserwanty, lepiej stosować suszone zioła i przyprawy usprawniające procesy trawienne – miętę, imbir, koper, kolendrę. Wskazane jest także wypijanie po każdym obfitym posiłku naparów ziołowych. Odżywiać się należy regularnie, a posiłki spożywać często, ale w małych ilościach. Dzięki temu żołądek pracuje lepiej. Niewskazany jest również pośpiech: jedzenie małymi kęsami i dokładne przeżuwanie pokarmów jest o wiele zdrowsze! Korzystny dla zdrowia jest także aktywny tryb życia. Nie trzeba uprawiać sportów wyczynowych – regularny spacer, jazda na rowerze, pływanie i nordic walking w zupełności wystarczą, aby długo cieszyć się zdrowiem i zapomnieć o bólach brzucha.