Choroby i zaburzenia

Cholesterol

Czym jest wysoki i podwyższony cholesterol?

Cholesterol Autor:Sbrools
Cholesterol Autor:Sbrools

Cholesterol jest woskowatą, podobną do tłuszczu substancją produkowaną w wątrobie oraz innych komórkach. Można ją także znaleźć w niektórych produktach żywnościowych takich jak żywność pochodzącą od zwierząt jak na przykład produkty mleczne, jaja i mięso.

Aby funkcjonować poprawnie organizm potrzebuje cholesterolu. Ściany i błony komórek  w naszym ciele potrzebują cholesterolu w celu produkcji hormonów, witaminy D i kwasów żółciowych, które pomagają trawić tłuszcz. Jednak organizm potrzebuje jedynie ograniczoną ilość cholesterolu do zaspokojenia jego potrzeb. Kiedy w twoim ciele znajduje się zbyt dużo cholesterolu mogą wystąpić problemy zdrowotne, takie jak choroby serca.

Rodzaje cholesterolu

Cholesterol przemieszcza się za pomocą krwi dołączony do białka. Te połączenie cholesterolu i białka nazywane są lipoproteinami. Do lipoprotein zalicza się następujące rodzaje: lipoproteiny wysokiej gęstości, niskiej gęstości oraz bardzo małej gęstości – w zależności od tego, ile białka występuje w stosunku do tłuszczu.

  • Lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL), zwane również ” złym” cholesterolem, mogą powodować tworzenie się płytki na ściankach tętnic. Im więcej LDL jest we krwi tym większe ryzyko chorób serca.
  • Lipoproteiny o dużej gęstości (HDL): nazywane również “dobrym” cholesterolem pomagają organizmowi pozbyć się złego cholesterolu z krwi. Im wyższy poziom cholesterolu HDL tym lepiej. Jeśli poziom HDL jest niski to ryzyko chorób serca zwiększa się.
  • Lipoproteiny o bardzo małej gęstości (VLDL) : VLDL jest podobne do cholesterolu LDL jednak zawiera głównie tłuszcz i niewielkie ilości białka.
  • Trójglicerydy: to kolejny rodzaj tłuszczu, który przenoszony jest we krwi przez lipoproteiny o bardzo małej gęstości. Nadmiary kalorii, alkoholu lub cukru w organizmie są przekształcane w trójglicerydy i przechowywane w komórkach tłuszczowych w całym ciele.

Przyczyny wysokiego cholesterolu

Szereg czynników może wpływać na poziom cholesterolu. Są to m.in.:

  • Dieta. Jedzenie tłuszczów nasyconych i cholesterolu zawartych w spożywanych pokarmach podnosi poziom cholesterolu. Postaraj się zmniejszyć ilość tłuszczów nasyconych i cholesterolu w swoich posiłkach (aczkolwiek ta hipoteza jest ostatnio podważana).
  • Waga. Oprócz tego, że nadmierna waga zwiększa ryzyko choroby serca, to także może zwiększyć poziom cholesterolu. Utrata wagi może pomóc obniżyć poziom LDL i ogólny poziom cholesterolu, jak również przyczyni się do wzrostu cholesterolu HDL.
  • Ćwiczenia. Regularne ćwiczenia mogą obniżyć poziom cholesterolu LDL i podnieść poziom cholesterolu HDL. Należy starać się być aktywnym fizycznie przez co najmniej 30 minut dziennie.
  • Wiek i płeć. Wraz z wiekiem poziom cholesterolu wzrasta. Kobiety przed menopauzą mają niższe stężenie cholesterolu całkowitego niż mężczyźni w tym samym wieku . Natomiast po menopauzie poziom LDL u kobiet ma tendencję wzrostową.
  • Cukrzyca. Źle kontrolowana cukrzyca zwiększa poziom cholesterolu. Przy właściwych działaniach poziom cholesterolu może spaść.
  • Dziedziczenie. Twoje geny częściowo warunkują ile cholesterolu produkuje Twój organizm. Wysoki poziom cholesterolu we krwi może zależeć więc od Twojego pochodzenia.
  • Inne przyczyny. Niektóre leki i choroby mogą powodować wysoki poziom cholesterolu.

Objawy wysokiego poziomu cholesterolu

Kiedy obecność cholesterolu w organizmie jest zbyt duża mogą tworzyć się płytki miażdzycowe (grube, twarde złogi) w tętnicach organizmu zmniejszając przestrzeń umożliwiającą przepływ krwi do serca. Z biegiem czasu te zanieczyszczenia powodują miażdżycę (stwardnienie tętnic), co może prowadzić do chorób serca.

Gdy do serca dociera niewystarczająca ilość krwi niosącej tlen może wystąpić ból w klatce piersiowej, tzw. dławica piersiowa lub dusznica bolesna. Jeśli dopływ krwi do części serca jest całkowicie odcięty to prowadzi to do całkowitego zablokowania tętnicy wieńcowej czego wynikiem jest atak serca. Zazwyczaj jest to spowodowane nagłym zablokowaniem narządu wynikającym z uformowania się skrzepu krwi na szczycie poprzedniego zwężenia.

Obniżanie podwyższonego cholesterolu – jak to zrobić?

Głównym celem przy obniżaniu poziomu cholesterolu jest obniżenie LDL i podwyższenie poziomu HDL. Istnieją dwa główne sposoby na obniżenie cholesterolu:

  • stosowanie zdrowej diety,
  • przyjmowanie leków obniżających poziom cholesterolu.

Lekarze określają “cele” mające obniżyć LDL w zależności od liczby czynników ryzyka wpływających na choroby serca.

  • Jeżeli u Ciebie nie występuje lub występuje 1 czynnik wystąpienia ryzyka chorób serca, oznacza to że jesteś w grupie ryzyka niskiego do umiarkowanego. Zmiany w stylu życia są zalecane, aby utrzymać poziom cholesterolu w ryzach.
  • Jeśli masz 2 lub ​​więcej czynników ryzyka, jesteś przy umiarkowanym ryzyku lub prawie najwyższym ryzyku, w zależności od czynników ryzyka chorób serca, które u Ciebie występują. Czasami lekarz może zalecić tylko zmiany w stylu życia, ale w większości przypadków wymagane będą leki obniżające poziom cholesterolu.
  • Jeśli stwierdzono u Ciebie choroby serca, cukrzycę lub kilka czynników ryzyka wystąpienia chorób serca jesteś na wysokim lub bardzo wysokim poziomie ryzyka. Leczenie może wymagać kombinacji leków obniżających poziom cholesterolu i zmian w stylu życia, aby kontrolować poziom cholesterolu w Twoim organizmie.

Profilaktyka – jak zapobiec wysokiemu poziomowi cholesterolu?

Kilka prostych zmian w życiu może pomóc obniżyć Ci poziom cholesterolu i ryzyko chorób serca :

  • Jedz pokarmy o niskim poziomie cholesterolu. Zaleca się ograniczyć średniego dzienne spożycie cholesterolu poniżej 300 miligramów. Jeśli walczysz z chorobami serca należy ograniczyć dzienne spożycie do mniej niż 200 miligramów. Ludzie mogą znacznie obniżyć spożycie cholesterolu przez zmniejszanie spożycia tłuszczów nasyconych i unikanie pokarmów bogatych w cholesterol.
  • Przestań palić. Palenie obniża poziom HDL, czyli “dobrego” cholesterolu . To może się zmienić jeżeli rzucisz palenie.
  • Regularnie ćwicz. Wysiłek fizyczny zwiększa poziom cholesterolu HDL u niektórych osób. Nawet ćwiczenia o umiarkowanej intensywności, jeśli odbywają się codziennie, mogą pomóc kontrolować wagę, cukrzycę i wysokie ciśnienie krwi – główne przyczyny zwiększonego ryzyka chorób serca .
  • Bierz leki zgodnie z zaleceniami lekarza. Czasami wprowadzanie zmian do swojej diety i ćwiczeń nie wystarczy, aby poziom cholesterolu został wystarczająco obniżony. Może wystąpić potrzeba wzięcia leku obniżającego poziom cholesterolu.
Treść artykułu została skonsultowana z lekarzem