Każdy pracodawca przed przyjęciem pracownika do pracy musi skierować go na odpowiednie badania lekarskie, które mają na celu określenie braku przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku. O czym powinniśmy wiedzieć przed pójściem do lekarza medycyny pracy na badania przed zatrudnieniem lub badania okresowe? Czy należy się do nich specjalnie przygotować oraz jak przebiega badanie? Bez obaw, wszystko wyjaśnimy poniżej.
Kto i kiedy powinien zgłosić się do lekarza medycyny pracy?
Do badań wykonywanych u lekarza medycyny pracy powinien zgłosić się każdy, kto ubiega się o zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. Dotyczy to też osób, które podczas zatrudnienia zmieniają stanowisko, awansując oraz tych, którzy zmieniają zajęcie na takie, gdzie są bardziej narażeni na działanie czynników niebezpiecznych dla zdrowia oraz do pracy w warunkach uciążliwych.
Skierowanie na badania – co powinno zawierać oraz kto je wystawia?
Pracodawca ma obowiązek wystawienia skierowania na badania pracownikowi w dwóch egzemplarzach. Jeden dokument jest dla pracownika, a drugi przeznaczony jest dla lekarza przeprowadzającego badanie. Kopia wydanego pracownikowi skierowania jest przechowywana w aktach pracownika w miejscu zatrudnienia.
Na skierowaniu powinny być zawarte dane pracownika tj.: imię i nazwisko, numer PESEL, stanowisko pracy, a w przypadku nowego pracownika również datę urodzenia oraz puste pole w miejscu, gdzie powinien znaleźć się adres. Skierowanie musi również posiadać opis stanowiska pracy, na które kandyduje przyszły pracownik, łącznie z czynnikami niebezpiecznymi, na które może zostać narażony podczas pracy. Warto dodać również, że pracodawca pokrywa cały koszt badań, więc pracownik nie musi się o to martwić.
Przebieg wizyty u lekarza medycyny pracy
Wizyta rozpoczyna się standardowo od przeprowadzenia wywiadu lekarskiego. Lekarz pyta pracownika o przyjmowane leki, przebyte choroby lub operacje, nałogi oraz przewlekłe schorzenia. Po przeprowadzeniu wywiadu wykonane zostają podstawowe badania, czyli: zmierzenie ciśnienia, osłuchanie klatki piersiowej, a w przypadku osób starających się o posadę w biurze- również badania okulistyczne, dzięki którym lekarz stwierdzi czy codzienna praca przy komputerze nie ma żadnych przeciwwskazań. Po skończonej wizycie pracownik otrzymuje zaświadczenie lekarza medycyny pracy o zdolności bądź niezdolności pracownika do pracy, które należy niezwłocznie dostarczyć pracodawcy. Istnieje możliwość, że lekarz stwierdzi niezdolność pracownika do wykonywanego zajęcia, za sprawą zagrożenia życia lub zdrowia na danym stanowisku, wypalenia zawodowego lub utraty zdolności do pracy. W takim przypadku pracownik może się odwołać od decyzji w terminie 7 dni od wydania zaświadczenia i złożyć wniosek o ponowne przeprowadzenia badania. Kolejne badanie musi odbyć się w wojewódzkim ośrodku medycyny pracy w terminie 14 dni od pierwszego badania, a decyzja podjęta przez komisję jest decyzją ostateczną.
Jeżeli potrzebny Ci lekarz medycyny pracy w Łodzi, koniecznie szukaj go w placówkach prywatnych. Ta dziedzina medycyny ma to do siebie, że badanie musi być wykonane szybko i sprawnie, tak więc nie ma z czym zwlekać i warto jak najszybciej umówić się na wizytę. Czas to pieniądz, warto więc jak najszybciej zadbać o swoją przyszłość i zdrowie.